اگرچه هر مکانی می تواند به طور موقت یا دائمی به واسطه طراحی و ویژگی های مکان، تبدیل به یک مکان سوم شود، چند مشخصه اصلی برای مکان های سوم وجود دارد که منجر به تعامل اجتماعی فعال در این مکان ها می گردد. این شاخصه ها می توانند شناسایی شده و در جهت اجرا، برنامه ریزی گردند. پنج مشخصه اصلی مکان های سوم که می توانند باعث افزایش تعاملات اجتماعی فعال گردند، عبارتند از: موقعیت، طراحی فیزیکی، مدیریت، امکانات رفاهی و فعالیت ها (محجوب جلالی و قلعه نویی، ۱۳۹۳).

  1. موقعیت: موقعیت مکانی اثر بسیار زیادی بر روی تعداد مردمی که به یک مکان رفت و آمد می کنند، می گذارد. مکان هایی که برای دیدن، راحت و مناسب هستند، می توانند به لحاظ تجاری در شرایط بهتری نسبت به سایر مکان ها قرار گیرند. با این تفاصیل مکان های سوم اغلب در مسیر راه های سواره اصلی قرار دارند و یا به مسیرهای دوچرخه، پیاده یا اتوبوس متصل می باشند. اام به ذکر است که امکانات پارکینگ نیز باید در نظر گرفته شود.
  2. طراحی فیزیکی: یک

    پایان نامه مکان سوم برای اینکه موفق شود، چه فستیوال، پارک، کتابخانه، کافی شاپ یا هر نوع فعالیت دیگری که باشد، باید تعامالت اجتماعی را تشویق نماید. دسترسی به غذا و نوشیدنی در داخل محیط و یا نزدیک آن حائز اهمیت می باشد. مکان های بیرونی باید یک رویه محکم، سایه بان و حفاظ در برابر تغییرات آب و هوا داشته باشند. همچنین نشیمن گاه راحت با قابلیت حرکتی، تعامالت اجتماعی را تشویق خواهد کرد. این مکان ها اگر که نزدیک تر به مکان های خدماتی نظیر مکان استراحت و یا نزدیک به محل زندگی افراد باشند، بیشتر مورد استقبال مردم قرار گرفته و تعداد دفعات مراجعه به آنجا به طور منظم افزایش خواهد یافت.

  3.  مدیریت: یک مشخصه اساسی مکان سوم، دعوت آزاد و صریح به دیر رفتن است. آنها باید تا زمانی که مردم می خواهند از آنها استفاده نمایند، باز باشند. همچنین باید مکان هایی امن بوده و نیز طیف متنوعی از مشتریان را به خود جذب نمایند. کارمندان باید با ایجاد روابط دوستانه با مشتریان، به تشویق مکالمات با یکدیگر کمک کنند و در کل، مکان های سوم باید یک جو غیر رسمی به وجود بیاورند.
  4. امکانات رفاهی: مکان های سوم باید امکانات متنوعی ارائه نمایند. برای فضاهای بیرونی این امکانات می تواند شامل یک زمین بازی، محلی برای گردش حیوانات، فواره ای برای بازی بچه ها، یک زمین ورزشی و . باشد. دسترسی به غذا و نوشیدنی ها می تواند زمان گذران وقت در یک مکان را افزایش دهد. تحقیقات نشان داده اند که بهترین تسهیالت رفاهی در رستوران ها و کافه ها آنهایی هستند که مکان هایی برای نشستن در بیرون دارند، اتاقی دارند که می تواند برای فضای ملاقات یا جشن ها رزرو گردد و یا دارای اینترنت بی سیم می باشند. با اضافه کردن این موارد و امکانات دیگر، افزایش تعامالت اجتماعی فعال مقدور خواهد بود .
  5. فعالیت ها: سازماندهی و ارائه فعالیت ها در یک مکان سوم عاملی است که باعث پرورش تعامالت اجتماعی فعال می گردد. پارک ها می توانند امکاناتی نظیر زمین بسکتبال، والیبال و . را ارائه نمایند؛ کافه ها نیز می توانند امکانات رفاهی نشستن در بیرون و غذاها و نوشیدنی های مختلف ارائه کنند. در هر دو مکان مردم ممکن است به صورت تصادفی یکدیگر را مالقات نمایند، اما تعامل اجتماعی فعال بارزی اتفاق نیفتد. هر دوی این مکان ها می توانند توسط سازماندهی و ارائه فعالیت هایی نظیر یک لیگ ورزشی تابستانی در پارک یا فعالیت هایی مانند کالس های هنری و تورنمنت های بازی در کافه، باعث ایجاد تعامل اجتماعی فعال شوند. علاوه بر دو مشخصه ذکر شده، دو فاکتور دیگر نیز جهت افزایش موفقیت مکان های سوم وجود دارند: ارزش اجتماعی و آوازه. اگر که یک مکان سوم به عنوان بخشی از جامعه دیده شود و ارزشی به جامعه دهد (ارزش اجتماعی)، آنگاه در صورت حذفش از جامعه، مردم از نبودش رنج خواهند برد. همچنین اگر یک جامعه در رابطه با یک مکان برانگیخته شود (آوازه)، استفاده از آن فضا خیلی محتمل تر خواهد بود. ویلیام وایت می گوید: بیشترین چیزی که مردم را جهت حضور در یک مکان جذب می کند، مردم دیگر است» (bernhardt, 2010).

مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها